Vill du träffa andra trädgårdsintresserade, njuta av besök i härliga trädgårdar och möta fantastiska trädgårdspersonligheter. Kom och låt dig inspireras av våra föredrag, kurser, trädgårdsvandringar, dagsutflykter och trädgårdsresor. Du kan också delta aktivt i Linnéfirandet, odlartävlingen eller vårt trädgårdscafé.

Uppsala TrädgårdsSällskap (UTS) bildades 1862 på initiativ av direktören vid Botaniska trädgården Fredrik Pettersson och trädgårdsdirektör C J Wallin vid Trädskolan. Då liksom nu strävar vi efter erfarenhetsutbyte mellan fritidsodlare och trädgårdsmästare i Uppsala med omnejd.


onsdag 13 september 2017

Astrid Lindgrens Näs


Astrid Lindgrens Näs 19-20 augusti 2017

”Emil i Lönneberga, han som bodde på gården Katthult i Lönneberga socken i Småland, har du någonsin hört talas om honom?”
Först raderna ur ”Nya hyss av Emil i Lönneberga”


Vi lämnade ett regnigt Uppsala bakom oss på lördags morgonen den 19 augusti. Vi var en ett glatt förväntansfullt gäng trädgårdsintresserade. För mig var förväntningarna skyhöga, tänk; Astrid Lindgrens barndomshem och trädgårdar på en och samma resa, det kan inte bli bättre!

På nervägen till Vimmerby hade vi några stop. Det första stoppet blev i Örebros stadspark. Vilken park! Fina stora planteringar, vackra träd och en lång sommarblomsgång där det blommade överdådigt. En plats väl värt ett besök. Jag kommer absolut komma tillbaka; för att se parken igen men även staden, slottet och Wadköping blev jag nyfiken på.


Efter en trevlig lunch i den vackra staden Gränna for vi vidare mot Jönköping och Rosenlunds rosarium. Denna plats var nog ganska okänd för de flesta av oss men jag tror ingen blev besviken. En mycket välplanerad och välskött park med mängder av rosor. De fanns i de flesta kulörer och med varierande växtsätt. Även sommarblommor och perenner mjukade upp planeringarna. En riktigt liten rogivande oas i staden.
Efter detta fascinerande besök hade vi bara sista biten kvar ner till Vimmerbys stadshotell. På kvällen åt vi en trerätters middag och jag tror att vi alla fick oss en god natts sömn efter dagens intryck.

Efter en fin frukostbuffé satte vi oss återigen i bussen för att ta
oss den korta biten till Näs, Astrid Lindgrens barndomshem. Vi fick komma in en timme innan öppningstid, vilket vi är så tacksamma över. Här bjöds vi på en kort introduktionsfilm om Astrid och hennes gärning. Efter detta fick vi guidad tur i barndomshemmet, gå en visning på egen hand och sedan utforska den mycket fina
trädgården runtomkring. Trädgården är gjord för alla; barn, vuxna, blommor, insekter och ”ogräs”. Något som jag tror att Astrid själv hade varit stolt över för det känns som om alla ska få plats i hennes värld. Även mycket kreativitet och fantasi har använts för att skapa denna plats. För mig väcks så mycket känslor när det kommer till Astrid Lindgren. Jag växte upp med henne ständigt närvarnade i form av böcker, filmer och serier. Jag kunde spendera timmar i soffan framför Emil i Lönneberga som jag hade inspelad på VHS. Jag minns inte heller att mina föräldrar så åt mig att stänga av tv och hitta på något annat, inte när jag såg på något av Astrid. Det var snarare så att även de satte sig ner emellanåt och tittade de med, kanske inte med samma fascination som jag men jag vill ändå tro att ett litet barn återigen väcktes till liv i dem.  
Efter detta, för mig, väldigt känslosamma besök åkte vi vidare mot Verner von Heidenstams bostad, Övralid. Väl på plats fick vi en väldigt bra och intressant guidad tur i vad som varit Heidenstams bostad. Det som gjorde absolut störst intryck på mig var platsen huset var byggt på och dess utsikt över Vättern. En makalös utsikt! Jag hade kunnat sitta i timmar och bara tittat och insupit det magnifika landskapet. Den omgivande trädgården bestod framförallt av gräsmatta och var väldigt spartansk, en vacker enkel kontrast mot de överdådiga trädgårdar vi tidigare sett på resan.  Efter en mysig fikastund for vi sedan vidare hem mot Uppsala.
Jag tror och hoppas att flera med mig hade en härlig helg och att när vi skingrades var lite lyckligare och visare än när vi for.

”Denna dagen, ett liv” Sagt av farbror Melker, Saltkråkan.

Johanna Leufstadius


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar